"Det beste ei hånd kan holde i - er ei anna hånd!"

"BARNETS BESTE" - det er fokuset vårt! "Det beste ei hånd kan holde i - er ei anna hånd!" Dette er Ljøstadsaga`s visjon, slagord - og logo! Det at vi bryr oss om hverandre - små og store, enkeltvis, gruppe og familie - ønsker vi skal sette sitt preg på barnehagen vår!

Ljøstadsaga eies og drives av aksjeselskapet - som består av fire ansatte. Barnehagen har en avdeling - søskengruppe fra 0-6 år. Vi har sterkt fokus på utetid og friluftsliv - og ser at mange av ungene både trives og utvikles beste ute.... Vi har delt barnegruppa i to - der de bytter på ut/inne tider - slik at de får dobbel boltreplass der de er : ) Vi har turgrupper fordelt utover uka - slik at alle kommer på minst en tur. Turene begynner for de minste nær barnehagen - det viktigste er at de kan gå mesteparten selv - i ulendt og variert terreng. For å slippe å gå over veien - går de ofte opp bak ballbingen - det er utfordring nok første høsten. Her sover de i hengekøyer mellom trærne - og spiser nistematen sin inni mellom leikeøktene.

De større barna går ofte til vår nye grillhytte ved Korsdalstjenna - eller til gapahuken vår på Kvennåsen. Vi har flotte turmuligheter - og Ljøstad, eikeskogen -og områdene rundt der blir også mye brukt. Det er alltid kjempegøy på tur, og fantasien er utrolig bare vi finner en bekk, en pinne eller lager små mosedyr.... Vi er godt kjent i nærmorådet - og ungene velger ofte turmål : )

Man kan få plass i barnehagen de dager man måtte ønske - fra 1-5 dager i uka. Ønske om dette har endret seg de siste årene - og de fleste barna har fem dager. Dette skaper veldig god stabilitet og tilhørighet i barnehagen. Oppholdtid er inntil 9,5 t daglig - og man beholder plassen frem til skolestart dersom det er ønskelig.

Vi jobber mye i aldersdelte grupper ; stjerner 0-3 år - måner 3-4 år - og sol 5-6 år. Alle fem-åringene utgjør solgruppa - og 5 èrn - i år 11 stk. Sol og måne samarbeider mye.

Gruppetiden er fra 9.30 - 14.30. " Leik skaper vennskap" er et av våre kjære slagord - og vi ser at dette er det aller viktigste vi driver på med i  barnehagen. Vi jobber med leiken, observerer og stimulerer....og er på vakt for at alle skal være inkludert og godtatt akkurat slik som de er! For å hjelpe oss med dette - jobber vi mye med "smart oppvekst" som er et tankesett, der vi skal bli bedre på både egne og andres styrker og positive egenskaper : ) Dette tror vi har stor forebyggende effekt for bl.a mobbing og andre psykiske plager som mange barn og unge sliter med i dagens samfunn...

Barnehagen vår har store - lyse rom - og der er god plass når halve gruppa er ute. Uteområdet innenfor gjerdet er også stort og godt - vi har kupert terreng og flere trær innefor området vårt. Her er absolutt røtter og snuble i - og steiner til å finne insekter under ....Ellers benytter vi turområdet rundt omtrendt hver eneste dag i små eller større grupper:)